- OCD JOURNAL vol.4 no.1
- 2013.03.27
무용연구가
신국립극장 발레연수원 강사(발레 역사)
효고(兵庫)현립 예술문화센터 우스이 켄지(薄井憲二) 발레 컬렉션 큐레이터
약력
도쿄(東京) 출생. 메이지(明治)대학 대학원 문학부 문학과 연극학 전공 박사 과정 전기 수료(문학 석사학위 취득). 전문 분야는 발레 류스(Ballets Russes), 스웨덴 발레단(Ballets suedois) 연구. 대학 재학 시절에는 <근대 무용사 연구회>를 운영. 어릴 때부터 발레에 관심이 많았으며 대학에서 본격적으로 발레 연구를 시작. 신문, 잡지, 공연 프로그램, 전람회 카탈로그 집필과 전람회 감수, 기획, 개최, 각종 초빙 강사, 발레 학교 강사, 각지에서의 초청 강연 활동 등을 하고 있다.
일본 국내에서 유일한 발레 컬렉션인 우스이 켄지 발레 컬렉션 큐레이터로써 연간 6회의 상설전, 2회의 기획전을 기획, 감수, 개최.
저서: < ICON ~ 전설의 발레 댄서, 니진스키~요정상(妖像)~ > 코단샤(講談社),
< 발레 류스 ~ 그 매력의 모든 것~ > 국서간행회.
< Abstract>
나는 발레, 그 중에서도 발레 류스를 중심으로 연구를 계속하고 있습니다. 조금 투박한 표현을 사용하자면 발레는 크게 나누면, 하늘, 천상으로 향하는 예술이라고 할 수 있습니다. 이에 비해 민족 무용은 지면으로 향하는 예술이라고 할 수 있을 것입니다. 발레는 원래 예의범절로부터 발생했다고들 합니다만, 한편에서는 민족 무용이 기원이라고 하는 설도 있습니다. 또 발레에 있어서는 민족 무용적인 요소가 발레의 원어가 확립된 이래 차례 차례 적극적으로 받아 들여졌습니다. 스페인 무용, 러시아 무용, 헝가리 무용 등 다양합니다.
발레가 하늘, 천상으로 벡터를 향하게 한 것은 낭만주의시대의 문학의 영향 하에서의 일이었습니다.바람의 요정은 그 상징적인 존재였습니다. 그 후 러시아에서 지금도 계속 춤이 공연되고 있는 <백조의 호수> <호두까기 인형> <잠자는 숲 속의 미녀>와 같은 프티파(Marius Petipa)와 차이코프스키의 작품을 완성시켜 발레의 양식도 견고한 것이 되었습니다.
그리고 발레는 땅과 관련되는 춤과 반대극의 것으로 존재하게 되어, 서구의 역사에 있어서는 발레에 대한 정반대(Antithesis)로 땅이 관련되는 새로운 춤이 차례 차례 탄생하였습니다. 그 중에서도 1900년대, 매우 알기 쉬운 형태로 안티 발레로서 등장해, 발레를 포함해 널리 영향을 미친 자가 이사도라 덩컨이었습니다. 그녀는 하늘, 천상으로는 결코 향하지 않는 흙을 밟는 맨발과, 맨살에 그리스풍 튜닉을 입은 모습으로 즉흥적으로 춤을 추었습니다. 이 일이 먼 원인이 되어 포킨(Mikhail Mikhailovich Fokin)의 맨발을 따라 한 다리로 춤추는 그리스풍 의상의 발레와, 니진스키의 발레 동작을 전부 부정한 이른바 발레를 안에서부터 파괴한 <목신의 오후>와 같은 작품이 태어났던 것입니다.
그러나 일본을 비롯한 아시아에 있어서는 발레의 전달이 매우 늦었기 때문에, 하늘과 땅, 공중과 지면이라고 하는 차이를 바탕으로 하지 않는 오히려 땅에 가까운 댄스가 발달했습니다. 공중에 대한 희구보다도 지면을 어떻게 대할 것인가 혹은 지령(地靈)을 어떻게 가라앉힐 것인가, 공간과의 관계에 있어서 서구에서는 볼 수 없는 접근으로 무용이 발달한 것입니다.
발레는 아름다운 예술로 전 세계에서 사랑 받고 있습니다. 한편으로 특히 현재 레파토리는 세계에서 점차 획일화되고 있으며, 발레 류스 시대와 같은 예술끼리 부딪치는 불꽃 놀이와 같은 반짝임은 보기 힘들어지고 있습니다.
이러한 가운데 서구에서 본 <오리엔탈>이 아닌, 그 땅에 뿌리 내린 춤은 아직 꽃 피지 않은 가능성을 감추고 있는 것으로 생각할 수 있습니다. 한 나라가 내셔널리즘적인 형태로 이를 추구하는 것이 아니라, 발레를 추고 있어도, 같은 기술을 습득하고 있어도 떠오르는 <아시아의 신체> 땅에 뿌리 내린 춤을 추는 신체에는 아직도 가능성이 있는 것은 아닐까요?
I am studying ballet, in particular, focusing on Ballet Russses. With rather rough expression, we can define ballet as a kind of art that heads forward sky or heaven while traditional dance can be explained as an art that moves toward the land.
Some say that ballet has originated from the practice of propriety, while there is a theory explaining
folk dance as the beginning of ballet. In fact, in case of ballet, a number of elements of folk dance have been actively applied to ballet and contributed to the establishment of the basic language of ballet resulting in Spanish dance, Russian dance, Hungarian dance, etc.
It was under the influence of literature of the romantic period that ballet acquired vectors letting it head toward sky and heaven. The wind fairy was a symbolic figure of it.
Since then, the style of ballet has been firmly established through completing Marius Petipa and works of Tchaikovsky in Russia including [Swan Lake] [The Nutcracker] [Sleeping Beauty], performances
of which are still conducting frequently.
Since ballet was considered to be an opposite type of the performance of dances related to earth, a number of new kinds of dances that were connected to land as an antithesis of ballet were invented one by one in the Western culture.
Among them was Isadora Duncan who presented an anti-ballet dance as a form very easy to appreciate
in the 1900s and has influenced substantially the art world as well as ballet. With bare feet that stepped on earth, never heading for the sky and heaven, wearing a Greek tunic on bare skin, she danced spontaneously. She has contributed to the birth of the ballet of Mikhail Mikhailovich Fokin, in which dancers dance on one leg with bare feet as she did and [The Afternoon of a Faun] that was considered to have destroyed the style of ballet from the inside by denying entire ballet movements created by Nijinsky.
However, in Asian countries including Japan, those dances that were rather close to earth, which did not put much attentions to the significance of the difference between sky and earth or space in the air and surface on the ground, were developed since ballet was introduced vey late in the region.
The approaches that were not found in the West, including relationship with space such as how to treat land rather than hoping for the air or how to comfort the spirits of the earth, have contributed to the evolution of a different type of dance in Asia.
As a beautiful art, ballet has been loved in all over the world. On the other hand, it is also true that repertoires have become gradually limited nowadays and we can hardly see the fireworks-like sparks within the same art forms as was in the period of ballet russses.
Nonetheless, we can assume that the dances rooted in the land have hidden possibilities that have not come into bloom yet, not as Oriental seen from the Western point of view. Don’t you think that a body dancing the dances rooted in the rising body of Asia has still possibilities even if it is dancing ballet and has acquired the same techniques, not pursing a form of nationalism?
- JOURNAL
- CONFERENCE
- EXHIBITION
- PUBLICATION
- OD BRAND
- ACTIVITY
- NEWS