- OCD JOURNAL vol.4 no.1
- 2013.03.27
슈지 후카오(Shuji Fukao)는 치바 대학에서 건축 전공하였으며, 1980년 일본의 대표적 생활디자인 기업인
LIXIL Corporation에 입사 후, 현재까지 주거와 관련된 각종 사업의 수장으로 활약해왔다. 특히 주택 설비
제품 부서의 R&D를 주도하여 일본 문화를 반영한 디자인 개발을 성공적으로 이끌어냈다. 이를 인정받아
2011년부터 부엌 관련 제품으로 영역을 전문화하였다. 2013년부터는 해외 욕실 비지니스 부서의 리더로서
제품개발과 관리를 담당하고 있며, 현재 일본에서도 유명 건축가, 디자이너들과의 콜라보레이션을 통해
기업의 상품성을 제시하는 다양한 활동을 펼치고 있다.
1. 서론
인간은 일생을 살면서 많은 사람들과 토지와 사물을 만나게 되고, 그것들과 함께 보낸 기억이 그 사람의
인격을 형성한다. 인격이란 집적(축적)되는 풍경의 기억이 만들어낸 것이라고 해도 과언이 아닐 것이다.
또한 우리들은 선인들의 손을 거친, 그리고 그들이 보아 온 것들과 접촉하면서 당시 그들이 살아온 삶을
체험하고 느낄 수 있게 된다.
2. 일본의 독창(디자인)의 키워드를 통해 창작자(디자이너)의 메세지를 해석하다
창작자는 오랜시간의 경험을 통해 축적된 풍경의 기억들 속에서 자신만의 메세지를 찾아내고, 그것을
작품에 위탁한다. 일본의 원풍경 속에서 보이는 독자적인 창조물을 분해 및 분석하기 위해 (해석하기
위해) ①시좌(視座)의 검토, ②요소의 유출, ③요건의 정리 라는 프로세스를 거쳐 키워드를 유출할 수
있었다. 이 과정을 거쳐 얻을 수 있었던 「和」를 느끼게 하는 키워드는 “기억으로서의 和”였다. 기억은
‘조화’ ‘자연’ ‘소(素)’ ‘유(遊)’ ‘형(型)’로 구성된다.
조화 ・・・소재, 색, 형태의 균형, 사이(間), 배분
자연・・・자연소재가 가진 특성을 살린다. 분위기. 체감. 오감.
기억 소(素)・・・적은 기능요소. 심플리시티. 와비사비. 감산적인.
유(遊)・・・긴장의 완화. 융통성. 위트.
형(型)・・・소작(所作)을 통한 형태나 사물의 형상.행동거지. 관습.
3. 일본인의 기원에서 일본의 독창(디자인)의 유래를 찾다
중국의 장하(長河), 양자강(揚子江)유역에서 농작문명을 일으켜 세운 이들이 있었다. 그들은 4200여년
전에 목축과 밀농업으로 번성했던 황하문명(黄河文明)을 구축한 이들과 통일되면서 사방으로 인구가
분산되었고, 그 중 일부가 일본열도로 건너가 농사를 짓기 시작한다. 이 과정을 통해 일본에서 태어난
것이 바로 야요이(弥生)문화이다. 한편, 그 곳(일본열도)에는 선주민이 있었다. 그들은 온갖 자원으로
넘치는 산과 바다를 무대로 수렵을 생업으로 하며 죠몬(縄文)문화를 구축했다.
이 두 개의 문화, 야요이문화와 죠몬문화가 융합한 것이 일본의 기원이라고 학자들은 이야기 한다. 일본은
오래 전부터 지진과 태풍이 자주 발생하는 지역이며, 따라서 사람들은 자연의 힘 앞에서 인간이 얼마나
무력한 존재인지에 대해 일찍이 깨달았다. 자연의 이치에 순응하고, 그 은혜에 경의를 표하며 공생해야
한다는 사상이 태어났고, 그것은 후에 나무 한 그루, 풀 한 포기, 흙이나 돌 하나에도 생명이 깃들어
있으며 모두 부처가 될 수 있다는 의미의 ‘초목국토실개성불(草木国土悉皆成仏)’ 사상으로 승화한다.
일본에서 태어나 자라 온 일본인은 일본 특유의 풍토에서 많은 지혜와 위협, 시사를 받아왔으며,
자기완결이 아닌 공생의 사상을 통해 일본의 독창(디자인)이 이어져 왔다.
4. 21세기의 글로벌리즘과 디자인의 역할
20세기의 글로벌리즘은 경제가 이끌어 왔다. 소유하는 것 자체가 가치가 되고, 거기에 응(대답)하는
것이 사회정의로 받아들여졌다. ‘사물에서 마음으로’, ‘자연과의 공생’과 같은 문구가 자주 보이기
시작했다. 21세기를 맞이한 오늘날 필요한 것은 실로 풍요로운 사회, 다양한 민족이 조화를 이루고
공존하는 사회이다. 동양의 일원인 일본인이 어떠한 공헌을 할 수 있을지를 생각해왔고, 앞으로도
변함없이 그러할 것이다.
마지막으로 일본의 독창(디자인)의 키워드를 반영한 제품 디자인의 사례를 소개한다.
1. Introduction
There are a lot of encounters of land, people, and many things in one's life. And
those memories form the personality of the person. Personality may be formed by
integrated memory of the landscape. Further more, when we touch and saw those
things of predecessors handed, we may feel their personality.
2. To decipher the message of creators from keywords that is “originality of Japan”.
Creators commit to work the message that spun from their own memory of the
landscape. They extracted keywords of their original landscape of Japan, where they
brought up, through the process of organizing and extraction ① Verify the point of
view, ②Extract elements, ③ Organize the requirements. Keywords that obtained
from the process are the "WA" is “WA as the memory". The memory is composed of
"harmony", "nature", "SO, plain" and “Play/ type”.
Harmony ・・・
Material, Color, Balance of Shape, “Ma” spatial, manner, prescription
Nature ・・・
The Take advantage of the features of natural materials prescription
Memory “SO” Plain・・・
Fewer comnents, Simplicity, WABI-SABI, Subtraction prescription
Play・・・
Relaxation of tension, allowance, playful, SUKI prescription
Pattern/Type・・・
Form by behavior (sit on the fl oor)Manner, Custom
3. Explore the “originality of Japanese design” from “origin of Japanese”.
There were people who built the rice civilization at the Yangtze River Valley. They
were scattered by the unifi ed people who built the Yellow River civilization and also
fl ourished in the wheat farming and animal husbandry in 4200 years ago. And some
of them moved to archipelago of Japan and made the rice civilization. On the other
hand, there were natives at the islands, and they built the Jomon culture that is the
livelihood of hunting fruits and fi sh from surround environment such as mountain
and sea. It is the origin of Japanese culture of these two cultures fused. Japan is the
frequent occurred zone of earthquakes, typhoons and other natural disasters, and
people are impotent front of the mighty power of the nature. It raised the thought that
is not against nature and harmony with a feeling of awe to nature. And later on, the
thought sublimates to「草木国土悉皆成仏」“Attainment of Buddha-hood by trees,
plants and earth”, and which means the life is conceived a tree, a grass, a stone and
even earth, and all became Buddha. People, who lived in Japan, received many favors,
threats, suggestions from the climate, and Japanese form the “originality of Japanese
design” from the spirit, which is coexistence and not self-contained.
4. Globalization of 21st century and role of design.
Globalism of the 20th century has driven by the economy. It was the value for
possessions, and it regarded as social justice. Phrases, such as “object to things”
and “coexist with nature”, are increased these days. Now in the 21st century needed
a society in harmony, a truly prosperous society, and a variety of ethnic harmony, and
consider what can be contributed to those thought, as Japanese, as a member of the
oriental culture.
In the end, introduce product design of LIXIL that refl ects the keyword originality of
Japanese.
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