- OCD JOURNAL vol.4 no.1
- 2013.03.27
정서와 경관의 조화:
한국 건축과 풍경의 연합
1. 첫 번째 사례: 정자(亭子), 정사(精舍), 서원(書院)
한국의 전통 마을은 크게 두 가지 유형으로 나누어진다. 첫 째는 대부분의 주민이 하나 혹은 두 개의 성(姓)으로 이루어진 가진 마을이고 둘 째는 주민의 성이 여러 가지인 마을이다. 전자는 씨족 마을로서 주민의 절대 다수가 하나나 두 개의 씨족에 속해 수 세대에 걸쳐 공동체에서 지배적인 위치를 유지 해왔다.
그림: 하회 마을 전경, 양동 마을 전경
한국 사회에서 유교는 씨족 마을의 생성과 발전에 지대한 영향을 미쳤다. 조선 사회 (1932 - 1910)는 유교를 지배 이데올로기로 했고, 사회 전반에 걸쳐 유교적 생활 습관이 구석구석 퍼져 있었기 때문에 동일 가계(家系)에 속한 사람들이 종가(宗家)를 중심으로 씨족 그룹을 구성하기 시작했다. 사회 전계층의 일상 생활과 의식을 지배하던 유교적 세계관에 따라 씨족 공동체는 자신들의 신분을 과시하고 씨족 내에서 지배 구조를 유지하기 위해 여러 시설들을 건축했다.
그림: 양동 마을 손씨 종가, 양동 마을 손씨 종가, 양동 마을 손씨 종가 의식
이러한 시설에는 정자(亭子), 정사(精舍), 유학을 교육했던 서원(書院) 이 포함된다. 자연의 원리를 탐구하는 것과 학술 연구는 서로 불가분의 관계가 있는 것으로 유학자들은 믿었다. 주로 학식 있는 양반의 거주지 주변으로, 특히 주요 씨족의 종가(宗家) 주변으로 유학자들의 휴식을 취하거나 자연의 법칙에 관해 읽고 탐구하는 전통 정자, 정사 및 서원이 전통 씨족 마을에 있는 것은 이러한 이유이다. 이러한 시설들은 마을 초입 경관이 좋은 곳에 주변 자연 경관과 아름답게 어울리도록 설치되었다.
그림: 양동 마을의 정자, 하회 마을의 정사, 하회 마을의 서원
정사 및 정자는 조선 시대의 유학자들이 학습하고 자연을 즐길 수 있는 이상적인 장소였다. 이러한 시설들은 단순한 형태를 띠어, 대개는 개방된 하나의 방으로 이루어졌으며, 경우에 따라서는 벽으로 막혀 있는 방이 포함된 경우도 있다. 시설들이 이렇듯 최소한의 구조로 이루어진 것은 건물의 제한된 공간을 자연으로 확장하고 나아가 비록 작지만 유유자적한 조화를 보여주는 기품 있는 공간으로 자연을 가져오기 위함이었다.
그림: 하회 마을의 정자, 양동 마을의 정자, 양동 마을의 정자 입체 투영도
조선의 유학자들에게 있어 정사는 학문적 관심사를 추구하고 자연과 세상에 대한 생각을 표현할 수 있는 공간이었다. 그들은 이 검소한 공간을 자신들의 마음을 비우고 풍부화 시킬 수 있는 공간으로 믿었다. 이러한 이유로 그러한 건물들은 권위적인 상부 계층의 건물과는 거리가 멀다.
경관이 좋은 곳에 세워진 정자는 유학자들이 자연과 인생을 관조할 수 있는 유용한 공간이 되었다. 정자는 애초 상류층 학자들의 개인적 공간으로 설치되었으나 조선 후기에 이르러 일반 사람들이 다양한 목적으로 회합하는 일종의 공공 장소가 되었다. 정자는 가족이나 씨족의 모임, 지역 내 지식인들의 모임 또는 노인들의 회합 장소로 사용되었다. 정자는 대부분 벽이 없는 개방된 구조이며 지붕을 받치는 기둥만으로 이루어져 주위의 경관을 시원하게 감상할 수 있다. 지대가 높은 곳에 세워져 주위 지역을 내려다 볼 수 있거나 높다란 돌로 기초를 만들어 더 나은 전망을 갖도록 했다.
그림: 돈낙당 정자 전경, 돈낙당 정자 전경, 돈낙당 정자
씨족 마을에 있는 정자와 정사는 해당 지역 지식인 문화의 산물이다. 지방의 마을에 자리잡은 상류층 학자들이 그러한 시설들을 만든 이유는 자연이 지닌 궁극적 진리에 대해 모색하는 것은 물론, 자연 경관을 즐기고, 손님을 접대하기 위해서이다. 다시 말해, 정자와 정사는 이들이 유유자적 산책하고 시조를 읊조리며, 격물치지(格物致知)의 원리를 실현할 수 있는 공간인 것이다. 이렇듯 소박한 건물에서 지식인들은 젊은 세대에게 성실과 겸손의 지닌 가치를 불어넣었다. 그리고 학문적 이상을 탐구하고 학생들을 가르쳤다.
그림: 소수 서원, 남계 서원, 옥산 서원
정자의 건축적 양식은 조선 시대 지방의 지식인들이 자신의 고향에 세워 보다 높은 수준의 유학을 가르치던 사적 교육 기관인 서원(書院)에도 적용되었다. 이러한 사적 교육 기관은 크게 두 가지 기능을 지니고 있었다. 후학의 양성과 고대의 성현의 제사를 지내는 것이다.
이러한 사적 교육 시설은 도나 군의 소재지가 있는 곳의 외곽에 야트막한 산을 등지고 큰 강이나 쭉 뻗은 평야를 앞으로 면한 곳에 건축되었다. 야트막한 산 기슭의 부드러운 경사면, 그리고 먼 곳에 평야가 보이는 곳이 이상적인 건축지로 여겨졌으며, 주위 경관과 조화를 이루며 건설되었다. 서원은 대개 지식인들이 존경하는 성현과 관련된 장소와 가까운 곳에서 발견된다.
서원은 주로 자연 경관이 뛰어난 곳에 세워졌는데 이는 유학자들이 자연 속에서 은둔하는 생활을 선호했기 때문이다. 이들은 자연 속에서 몸과 마음을 가다듬어 유학에서 의미하는 최고의 정신 상태, 즉 자연 및 천상과 하나가 되는 상태에 이르고자 했다. 이러한 이유로 유학자들은 자연과 시(詩)로서 대화할 수 있는 자연환경 예를 들어 시원한 내가 흐르는 계곡에 자신들의 교육 시설을 지었다.
그림 병산 서원, 병산 서원의 만대루, 병산 서원
높게 지어진 정자는 이러한 목적에 가장 잘 어울리는 건축 형태이다. 학자들은 주위 경관을 즐기며 이러한 정자에서 이론적인 토론을 하거나 시작(詩作) 모임을 갖곤 하였다. 이러한 방법으로 유학자들은 세속의 무게로부터 벗어나 휴식을 취하고 스스로를 재충전 하였다. 서원의 정문은 높게 세워진 정자가 인 경우가 많았다. 때로는 정문의 내부에 있는 별도의 건물에 정자가 들어서기도 했다. 이러한 교육 시설들은 유교적 세계관을 산악 지형의 특성에 맞게 적용한 건축 양식을 선도하며, 한국 건축의 새로운 패러다임을 제공했다.
이러한 유학 교육시설의 대표적인 곳이 병산 서원(屛山書院)이다.
병산 서원은 남으로는 화산(華山)의 산마루 기슭과 낙동강을 접하고 있으며, 강 너머로는 병산(屛山)이 그림 같은 풍경을 만들어 내고 있다. 강을 따라 모래사장이 넓게 펼쳐져 있고 인접한 언덕에는 휘어진 고송(古松)이 군락을 이루고 있다.
그림 : 병산 서원, 병산 서원의 만대루, 병산 서원의 만대루
병산 서원의 강의실의 중앙에서 바라본 전경은 더할 나위 없이 아름답다. 병산과 낙동강 그리고 푸른 하늘이 한 눈에 시야에 들어와 만대루(晩對樓) 정자의 기둥 사이로 마치 병풍같이 펼쳐진다. 이는 바깥도 안도 아니지만 자연과 하나가 된 극적인 느낌을 주는 참으로 절묘한 공간 배치인 것이다.
아름다운 자연 경관과 조화를 이루고 있는 병산 서원은 그 건축 양식이 높게 평가되고 있다. 이러한 전통 건물 사이를 거닐어 보거나 강의실이나 정면의 정자에서 주위 경관을 바라보면 건축물이 어떻게 주위의 자연 경관과 하나가 될 수 있는지 알 수 있다.
2. 두 번째 사례: 창덕궁과 후원
삼국시대 (기원 전 37년 ~ 기원 후 668년) 한국의 궁궐은 소박했으나 결코 초라하지 않았으며 (儉而不陋), 웅장했으나 사치스럽지 않았다 (華而不侈). 이러한 한국 궁궐의 전통은 창덕궁(昌德宮) 에 가장 잘 드러나 있다. 한국의 모든 궁궐 중 창덕궁의 건축과 정원은 한국의 미의식과 공간 사용을 가장 잘 드러내고 있다. 건축물은 인간의 신체에 맞는 축척으로 만들어졌으며 건물과 정원은 대지의 자연스러운 윤곽을 따르고 있다.
창덕궁은 기능에 따라 몇 개의 중요한 영역으로 구성되어 있다. 대신 및 관료들이 왕을 모시고 행정이 이루어 지던 인정전, 왕과 관료들이 정치를 논의 했던 선정전, 왕과 왕비 그리고 기타 왕족들이 잠을 자던 침전 그리고 왕족들이 휴식을 취하고 몸과 마음을 다스렸던 후원이 있다.
그림 : 창덕궁 경관, 창덕궁 경관
창덕궁의 후원은 건축적인 측면에서 볼 때 규모가 크거나 위압적이 않고 자연을 거스르지 않는다. 저변에 깔려 있는 고요하고 친근한 매력에 끌려 많은 사람들이 창덕궁을 방문하고 있다. 창덕궁은 검소하지만 위엄이 있어, 검소함의 아름다움을 찾아 오는 이들에게 마법과도 같은 매력을 발휘한다.
그림 : 동궐도 (東闕圖), "동궁 그림"
창덕궁의 전체적인 배치를 이해하는 데 가장 유용한 자료는 약 1828년에 그려진 "동궁 그림" 또는 "동궐도 (東闕圖)" 이다. 항공 사진과 같은 형태로 그려진 동궐도는 궁궐의 전체적인 모습 명확하게 보여주고 있다. 가로 576 센티미터 세로 273 센티미터인 16폭 병풍으로 이루어진 "동궐도"는 산과 언덕으로 둘러 쌓인 정자, 실(室), 문 그리고 궁궐의 벽을 모두 담고 있을 뿐 아니라 건축 부지, 천문 시설, 내(川), 다리, 연못, 바위 구성, 화분 식물, 테라스, 나무와 꽃까지 얇은 붓으로 섬세하게 표현하고 있다.
창덕궁이 지닌 특별한 아름다움과 공간의 본성은 닫힌 공간을 형성하는 수 많은 통로와 마당, 정원의 정자 그리고 돌로 만들어진 벽과 통로의 단조로움을 보완하는 높다란 지붕을 가진 문 등, "동궐도"에 표현된 것과 같이 모든 곳에서 확인할 수 있습니다. 동궐도에는 건축물이 자연환경과 얼마나 조화가 잘 되었는지, 건물이 대지 위에 어떻게 배치되었는지, 마당과 외부 공간과의 경계를 짓기 어떻게 건물, 통로 및 벽이 조화를 이루고 있는지, 마당과 외부 공간이 합해져 어떻게 더 큰 공간을 만들어 내는지 그리고 후원에 여기 저기 흩어져 있는 건물들이 자연을 거스르지 않으며 어떻게 서로를 보완하고 있는지 잘 드러나 있다.
그림 : 주함루 경관, 주함루 경관, 동궐도 그림에 나타난 주함루
창덕궁의 후원은 왕이 정사(政事)의 부담으로부터 잠시 벗어나 평화를 찾고 마음과 정신을 학습하고 가다듬을 수 있는 공간이다. 또한 수렵이나 무술을 연마하는 장소로 사용되었다. 때때로 왕은 정원에 제단을 쌓고 조상에 대한 제를 지냈으며, 경우에 따라서는 신하와 관리를 위한 연회를 베푸는 장소로 이용 되기도 하였다.
정조 시대(1776-1800)에 구축된 주함루(宙合樓)는 창덕궁 내에서 공간을 가장 이상적으로 사용한 사례로 평가 받고 있다. 주함루와 주변의 건물들은 건물의 배치 및 창조된 공간에 자연이 통합되는 방식에서 한국 건축이 지니고 있는 독특한 특징을 전형적으로 보여준다. 다른 많은 한국의 건축물과 마찬가지로, 주함루의 내부에서 외부를 보면 매력적인 전망이 마치 액자에 담긴 것처럼 눈 앞에 나선다. 창덕궁의 후원에 만들어진 건물들은 자연 환경과 조화가 워낙 잘 이루어져 건물, 정원 그리고 자연이 별개의 존재로 있기보다는 서로 떼어낼 수 없는 아름다운 한 몸으로 존재한다.
주함루 앞에 있는 부용지(芙蓉池)는 중앙에 멋진 소나무 한 그루가 심어진 작은 섬을 감싸고 있는 사각형 연못이다. 부용지는 하늘은 둥글고 땅은 사각형이라는 과거 동아시아의 우주론을 반영하고 있다. 전면의 두 기둥을 물에 담근 체 북쪽을 바라보고 있는 부용정(芙蓉亭)은 부용지의 측면에 자리잡고 있다. 교차된 형태로 배치된 부용정에서 주위 경관을 바라보면 부근의 경관과 건물들이 눈 앞으로 달려오는 듯 확연하다. 부용지 동쪽에는 영화당(映花堂)이 있다. 이곳은 왕이 관료들에게 연회를 베풀거나 궁술을 연마하던 곳이다. 연못의 서쪽으로는 작은 정자가 하나 있는데, 이 정자의 내부에는 세조 시절 만든 네 개의 우물을 기념하기 위해 1690년 세워진 비석이 놓여 있다.
그림: 주함루 경관, 주함루 경관
부용지 주위에 세워진 모든 건물들은 서로가 서로를 마주보는 듯한 느낌을 주며, 한국 건축의 독특한 개성이 살아 있는 공간을 만들어 내고 있다. 한국의 다른 건축물과 마찬가지로, 내부에서 외부를 볼 때 아름다운 전경이 액자에 담겨 펼쳐지고 외부 전경이 내부로 차오르는 디자인을 보여준다. 이때 이용되는 법칙을 차영 (借景) 이라 하여, "전경을 외부로부터 빌려오는" 것을 의미한다. 한국 건축의 핵심에는 건축물과 전경을 하나로 묶는 자연스러운 배치 원칙이 존재하는데, 이러한 원칙이 전형적으로 반영된 곳이 바로 부용지와 주변 경관이다.
주함루 주위 부용지를 감싸듯 세워진 건물들은 그 기능과 크기가 모두 다르지만, 모두 부용지를 바라보고 있다. 건물들은 각각 다른 방향을 향해 있지만, 부용지는 모든 건물들을 묶어 내는 요소가 되어 하나로 통일된 형상을 만들어 내고 있다. 부용지의 수면에는 하늘이 반사되고 위 아래가 바뀐 나무와 주변 건물의 지붕들이 물길을 따라 떠다니고 있다. 이런 방식으로 하늘, 자연 그리고 건축물이 연못에 하나로 모인 것이다. 따라서, 부용지는 주함루 영역의 자연, 공간 그리고 건축의 핵심이다. 시각적 중심점이고 주변의 모든 것의 가치를 상승시키는 요소인 것이다. 부용지로 인해 자연과 건축물은 서로 자태를 자랑하도록 할 뿐 아니라 우아한 공간, 긴장이 사라진 공간이 창조되는 것이다.
따라서, 창덕궁은 한국민에게 있어 단순히 궁궐이 아니다. 창덕궁의 건축과 공간은 한국민의 본성과 자연에 대한 선조의 태도를 구체화 하고 있다. 창덕궁의 공간적 배치가 주는 친근감 그리고 건축물과 자연 경관 사이에 만들어진 아름다운 조화는 궁궐을 방문하는 모든 이의 심금을 울리기에 충분하다.
3. "문화적 풍경" 에 관한 재고
위의 두 사례에서 볼 수 있듯이, 한국민은 건축은 자연과 하나이며 궁극적으로 사람과 하나라는 건축 철학을 일찍부터 발전시켰다. 유학적 사상 체계에 영향을 받아 형성된 건축은 "정서"와 "경관"의 조화를 반영하고 있다. 이때 "정서"의 주제 또는 미적 의식, 그리고 "경관" 이라는 주제는 서로가 완벽하게 일치한다.
정서와 경관의 조화는 사물에 개별 세계관을 투영하는 상태를 넘어 투영된 사물을 통해 개인이 추구하는 세계관을 표현하는 상태에 도달하기 위한 움직임을 반영한다. 건축과 인간 미덕은 이러한 방식으로 연합하여 하늘과 인류가 통합된 상태, 즉 주관과 객관이 하나로 존재하는 상태로 나아가게 한다. 이는 가장 높은 수준의 단계로서, 건축과 자연이 조화와 공존을 이룩할 수 있게 된다.
일반적으로 "문화적 풍경"은 특정한 문화를 지닌 사람들이 만들어낸 인공적 풍경이라는 견해가 있다. 하지만, 자연 그 자체도 문화적 풍경의 일부를 만들어 낼 수 있다. 이러한 이유로, "문화적 풍경"은 시대에
따라 변경될 수 있다. 왜냐하면 이는 인간의 세계관 또는 대지에 관한 사상에 대한 표현의 일종이기 때문이다. 문화적 풍경은 과거의 사람들과 관련된다. 다시 말해, 현재 시점에 만들어진 풍경이 아니라는 사실이다. 즉, 유산으로 내려온 문화적 풍경은 해당 지역의 사람들이 지닌 전통적인 세계관을 반영하는 지속 가능한 풍경이자 기호인 것이다.
요약하자면, 한국 건축에 반영된 인류와 자연 환경 사이의 상호 작용에 대한 유학적 세계관은 "문화적 풍경"의 다양성을 포괄할 것이다.
Unity of Sentiment and Scene: The Association
of Architecture with Landscape in Korea
1. Case one: Outdoor Pavilions, Study Halls and Confucian Academies
Traditional villages in Korea are divided largely into two types: those inhabited mostly by people with one or two family names and those by people with various family names. The former are clan villages, where the great majority of residents belong to one or two clans and maintain a dominant voice in the community through the generations.
Confucianism had a remarkable influence on the formation and evolution of clan villages
in Korea. As it took root as the governing ideology and Confucian daily customs spread throughout Joseon (1392-1910) society, people sharing the same ancestry began organizing clan groups around the head families. In accordance with the Confucian world view which dominated everyday life and rituals across social classes, the clan communities
erected facilities necessary to manifest their noble status and maintain hierarchical order within their clans.
Among these facilities, outdoor pavilions (亭子, jeongja), study halls (精舍, jeongsa), and Confucian academies of advanced studies (書院, seowon) are included.
Confucian scholars believed that academic study was inseparable from investigating the principles of nature. This is why traditional clan villages, mostly built around the learned nobility,
have ancient pavilions, study halls and academies where Confucian scholars read and
Head house of Son clan in Yangdong
Village
Head house of Son clan in Yangdong Village
Ritual at the head house of Son clan in Yangdong
View of Hahoe Village
View of Yangdong Village
studied the rules of nature as well as took rest, besides the residences of the head families of leading clans. These facilities were built at scenic places in and out of the village and beautifully
harmonized into the natural scenery.
Study halls and pavilions provided the Confucian literati of Joseon with ideal spaces to advance their studies and enjoy nature. These facilities are simple buildings, normally consisting of a single open hall, but sometimes containing an enclosed room. These minimal
structures were designed to extend the limited space of the buildings into nature, or bring nature into their small but dignified spaces in nonchalant harmony.
The Confucian literati of Joseon regarded the study hall as a place to pursue their academic
interests and express their views of nature and the world. They believed they could empty their minds and enrich themselves in the humble halls. Hence they are far from being authoritative elite-class architecture.
Pavilions, built at scenic spots, were restful spaces where the literati could contemplate nature and life. Initially intended as private places for elite scholars, during the latter part of the Joseon period they became a kind of public venue where people met for various purposes. They were used for family or clan gatherings, or sometimes local literati meetings
or parties for seniors.
Pavilions are mostly open structures with no walls, consisting of pillars supporting a roof, so the surrounding scenery can be fully appreciated. They were often built on higher terrain
to look over the surrounding area, or built on high stone bases, to command a better view.
Pavilions and study halls in a clan village are products of the culture of the local literati. The elite scholars based in rural villages built such structures to enjoy natural landscapes and entertain guests, while seeking the ultimate truth in nature. In other words, the pavilions
and study halls offered them places to practice the time-old principle of “investigating
things and extending knowledge” (格物致知) as well as to take free and leisurely rambles
and recite poetry. In these unassuming buildings the literati pursued their scholarly ideals and taught students, instilling the values of integrity and modesty in the young generation.
The architectural style of pavilions was also applied to Confucian academies of advanced
studies (書院, seowon), private educational institutions run by the provincial literati in their hometowns during the Joseon period. These private academies had two primary functions: teaching students and revering ancient sages.
These private academies were built on scenic estates outside provincial or county administrative
seats, with low mountains at the back and a large stream or sprawling fields
View of Donnakdang Pavilion
View of Donnakdang Pavilion
Donnakdang Pavilion
Sosu Confucian Academy
Namgye Confucian Academy
Oksan Confucian Academy
in front. Ideally, they sat on a gentle slope facing a low mountain in the distance across the fields, the buildings laid out in harmony with the surrounding landscape. Generally they are found near places related with the sages they honor.
The academies were built at places of outstanding natural scenery primarily because the Confucian scholars preferred to lead a reclusive life in nature. They tried to cultivate body and mind amid nature to become one with nature and heaven, the supreme state of mind in Confucianism. Therefore, the Confucian scholars built their academies in scenic environments
like a mountain valley with a cool stream, where they could communicate with nature in poetic language.
The elevated pavilion was found to be the most appropriate architectural form for this purpose. Scholars engaged in theoretic debate or held poetry meetings at these pavilions,
enjoying the surrounding landscape. In this way they found escape from worldly pressures, resting and recharging themselves. The elevated pavilion is usually the main entrance to a Confucian academy, or sometimes a separate building inside the main gate. These academies incorporating the Confucian world view into their architecture in a way appropriate to the mountainous topography provided a new paradigm for Korean architecture.
Among the Confucian Academies in Korea, Byeongsan Seowon (屛山書院, Byeongsan Academy) is one of the representatives. The academy faces south from the foot of a ridge of Mt. Hwasan (華山) with the Nakdong-gang River flowing in front and Mt. Byeongsan (屛山) lying beyond the river, forming a picturesque landscape. A broad sand beach spreads along the river and old gnarled pine trees stand on the adjacent hill.
The view from the center of the lecture hall of the academy is truly extraordinary. Mt. Byeongsan and the Nakdong-gang River and the blue sky come into sight altogether,
beautifully framed between the pillars of Mandaeru (晩對樓) pavilion like a folding screen. It is an ingenious spatial arrangement that gives the viewer the dramatic feeling of being neither outside nor inside and yet becoming one with nature.
Byeongsan Academy is highly evaluated for its architectural style harmonizing with its beautiful natural environment. Walking amid the ancient buildings or looking at the landscape from the lecture hall or pavilion in front, it is easy to see how architecture can be integrated into the natural surroundings.
2. Case two: Changdeokgung Palace and Rear Garden
From the Three Kingdoms period (37 BCE-668 CE) Korea’s royal palaces were built to be modest but not shabby (儉而不陋), grand but not extravagant (華而不侈). This tradition
of Korean palace architecture is best manifested in Changdeokgung (昌德宮) Palace.
Of all the ancient palaces of Korea, Changdeokgung is the one whose architecture and gardens best represent the Korean aesthetic and the Korean use of space. The architecture
is created to a friendly human scale, with the buildings and gardens following the natural contours of the land.
Changdeokgung Palace is composed of several major areas according to function: the main court of administration where the ministers and officials served the king; the court for government offices where the king and his cabinet looked after politics; the residential
court where the king, queen and other members of the royal family slept; and the Rear Garden where the royal family went to rest and cultivate both body and soul.
Byeongsan Confucian Academy
Mandaeru of Byeongsan
Mandaeru of Byeongsan
Changdeokgung Palace
Changdeokgung Palace
Donggwoldo (東闕圖), or “Painting of the Eastern Palace”
The architecture and Rear Garden of Changdeokgung Palace are neither large in scale nor overbearing, and do not go against nature. The palace attracts people with the underlying
charm of its sense of quietness and intimacy. It has the power to entrance those who come in search of the beauty of frugality, which is modest and grave at the same time.
The most useful material in gaining an understanding of the overall composition of Changdeokgung Palace is “Donggwoldo (東闕圖),” or “Painting of the Eastern Palace,” which is dated to around 1828. Like an aerial photograph, it gives a clear view over the whole palace area. In the form of a 16-panel folding screen, measuring 576cm long and 273cm high, “Donggwoldo” shows not only every pavilion, hall, gate, and wall of the palace
surrounded by mountains and hills, but also building sites, astronomical facilities, streams, bridges, ponds, rock formations, potted plants, crockery terraces, trees, and flowers,
all of which are realistically and clearly depicted in fine brushwork.
The special beauty of Changdeokgung and the nature of its spaces can be seen in the countless corridors and courtyards that form enclosed spaces, the pavilions in the gardens, and the roofs of the high gates that break up the monotony of stone walls and corridors, as descri bed in “Donggwoldo.” The painting shows how well the architecture harmonizes with the natural environment, how the buildings are set on the land, how the buildings, corridors and walls combine to form courtyards and the boundaries to external spaces, how such courtyards and external spaces are brought together to form bigger areas, and how the structures scattered throughout the Rear Garden complement each other without upsetting nature.
The Rear Garden of Changdeokgung Palace is where the king retreated from the pressures
of ruling the nation and sought peace in which to study and cultivate the mind and spirit. It also served as a hunting ground at times or a place to practice martial arts. Sometimes the king installed an altar and performed memorial rites to the ancestors in the garden and at other times he held feasts for his courtiers and officials.
The Juhamnu (宙合樓) Pavilion area, which was formed by King Jeongjo (r. 1776-1800), is hailed as the part of Changdeokgung displaying the most exemplary use of space. The buildings
in the Juhamnu area show the distinctive features of Korean architecture in terms of layout and the way nature is incorporated into the spaces created. As with much Korean architecture,
they are designed to frame an attractive view from the inside. The buildings in this part of the palace are so well harmonized with the natural environment that the architecture,
gardens, and nature are not separate things but form a beautiful whole.
Juhamnu Pavilion area
Juhamnu Pavilion area
Juhamnu Pavilion area at Donggwoldo
Juhamnu Pavilion area
Juhamnu Pavilion area
Buyongji Pond (芙蓉池) in front of Juhapru is a square pond with a small round island in the middle bearing a handsome pine tree. It reflects East Asian ancient cosmology under which heaven was considered round and the earth square. Buyongjeong (芙蓉亭) Pavilion is perched at the side of the pond facing north with its front pillars dipped in the water. Looking out over the surrounding area from this pavilion, which has a cross-shaped plan, the scenery and buildings in the vicinity seem to rush forward into view. To the east of Buyongji is Yeonghwadang (映花堂) Pavilion where the king held banquets for his officials or practiced archery. To the west of the pond is a small pavilion housing a stele erected in 1690 commemorating the construction of four wells during the time of King Sejo.
All the buildings around Buyongji Pond seem to face each other, creating a space that shows the distinctive characteristics of Korean architecture. As with much Korean architecture,
the buildings here have been designed to frame an attractive view of the outside
from the inside, using the principle of chagyeong (借景), which means “borrowed scenery,” to bring the outdoors inside. The core of any space in Korean architecture is the principle of following the natural lay of the land to bring the architecture and scenery together as one, as exemplified in the Buyongji area.
The buildings surrounding Buyongji Pond in the Juhamnu area differ in size and function
but all look out over the pond. Though each building has a different orientation, the pond serves as an element that ties them all together, creating a unified
whole. On the surface of the pond the sky is reflected, the trees are seen upside down and the roofs of the surrounding buildings float along the water. In this way heaven, nature and architecture are gathered in the pond. Buyongji is thus the core of the nature, space, and architecture of the Juhamnu area; it is the visual focus and the element that elevates the quality of everything around it. It not only enables nature and architecture to show each other off to advantage, but serves to create a gracious space, a space without tension.
Thus, Changdeokgung Palace is more than just a palace to most Koreans. The architecture
and spaces created embody the nature of the Korean people, and the ancestors’ attitude to nature. The palace strikes a chord in the hearts of those who visit because of the intimacy of the spatial arrangements and the beautiful harmony between the architecture
and the natural setting.
3. Rethinking “Cultural Landscape”
As shown through the cases of one and two, from early on Koreans developed a philosophy of architecture as one with nature, and ultimately one with human beings. Under the Confucian
system of thought, architecture formed in this way represents the unity of “sentiment” and “scene,” where the subject of the “sentiment,” or aesthetic appreciation, and the object, or the “scene,” are completely in accord with each other.
The unity of sentiment and scene represents movement beyond the state of projecting the individual world view on the object to reach the state of expressing the world view sought by the individual in the projected object. This association of architecture with human virtue leads to the state of unity of heaven and humankind, where the subject and object are one. This is the highest state, which enables architecture and nature to achieve harmony and coexist.
It is mainly maintained that “cultural landscape” is, in general, the artificial landscape made by people who has a certain culture, nonetheless, the nature itself can constitute the part of cultural landscape. For this reason, “cultural landscape” could be changed through time, because
it is a part of expression of people’s world view or idea on the land. Cultural landscape is associated with the people of the past, that is, it is not the created landscape at present time. In other words, cultural landscape as a heritage is a sustainable landscape and symbolic, representing
the traditional world view of the people from the area.
In sum, Confucian world view of the interaction between humankind and its natural environment
as reflected on the architecture of Korea will embrace the diversity of “cultural landscape.”
- JOURNAL
- WORKSHOP
- EXHIBITION
- PUBLICATION
- OD BRAND
- ACTIVITY
- NEWS